Kako igra utiče na razvoj deteta?

/ / Saveti za super mame

Drage mame, pustite svoju decu da se  što više igraju! Igra ima veliki značaj za razvoj svakog deteta, i predstavlja najvažniji način učenja u najranijem dečijem uzrastu. Zato u ogromnom izboru igračaka treba odabrati  upravo one koje pospešuju fizički, emocionalni i intelektualni razvoj deteta.

Igra je prvi oblik učenja deteta.  Dok se igra, dete tada na spontan način vežba i razvija svoje kognitivne, emotivne, socijalne, motoričke, komunikacione i jezičke sposobnosti. Istraživanja pokazuju da se čak 50 odsto onoga što deca nauče dešava do četvrte godine, a još 30 odsto do osme godine života. Deca sa emocionalnim problemima ili problemima u ponašanju napreduju kroz igru.

 Igra podstiče  razvoj inteligencije kod deteta, njegovo rezonovanje, rešavanje problema, snalaženje u različitim situacijama. Dete tako vežba dosetljivost, snalažljivost, donošenje odluka, usvaja nova znanja o spoljašnjem svetu ali i  o samom sebi, o svojim mogućnostima i sposobnostima. Igra angažuje sva dečija čula, kroz različite aktivnosti, kao i nervne ćelije u mozgu, što se odražava na celokupan dalji mentalni razvoj.

Igračka za dete nije običan predmet. Uz pomoć nje, dete stiče predstavu o veličinama, bojama, odnosima, oblicima, i tako dolazi u dodir sa svetom odraslih. Kada dete poraste, samostalno igranje prelazi u zajedničku igru, stupanjem u interakciju sa drugom decom,  a što pomaže detetu da se bolje uklopi u društvo i kolektiv, kao što su vrtić i škola, kao i da razvije odgovornost, sposobnost da sarađuje, da poštuje pravila, da deli sa drugim, da razvija jezičke sposobnosti kroz razne muzičke i jezičke igre.

Kada se igra lutkama, autićima i drugim igračkama, odnosno kroz igru uloga, dete uči o međuljudskim odnosima, podstiče se njegova kreativnost i razmišljanje. Kada slaže kockice ili puzle, pravi predmete od plastelina, dete razvija sitnu motoriku, kada se igra lotpom ili preskače konopac dete vežba preciznost, koordinaciju i niz drugih krupnih motoričkih veština

Kakva igračka je dobra za dete? 

Dobra igračka je ona koja podstiče kod deteta razvoj na emotivnom i društvenom polju, koja je zabavna i edukativna,  koja podstiče maštu i kreativnost, odgovara uzrastu, polu, karakteru, interesovanju i veštinama deteta,  kojom se dete može na različite načine igrati, koja na dete ima umirujuće dejstvo. Pored toga, igračka za dete bi trebalo da bude bezbedna za igru, da nema delova koji se mogu lako progutati, da nije zapaljiva ili od toksičnih materijala.

Dečiji psiholozi dele igračke po grupama, i naglašavaju koliko je bolje da dete u najranijem uzrastu ima po jednu igračku iz svake grupe, umesto više igračaka iz jedne iste grupe,  a grupe su sledeće:

  • Zvučne igračke (zvečka kao prva igračka , a zatim muzičke igračke i muzički instrumenti)
  • Vizelne igračke (drvene olovke i bojice, flomasteri, kolaž papir, plastelin)
  • Didaktičke ( dve igračke za učenje sličnosti i razlika, a kod starije dece to mogu biti slagalice)
  • Konstruktivne (kocke od kojih se mogu praviti različite stvari)
  • Motoričke (lopte različitih veličina) 

Kako izabrati  igračku koja najbolje odgovara uzrastu deteta ?

Veoma je važno i to da igračka odgovara uzrastu deteta, tako da  se detetu ne kupujue igračka  za koju još uvek nije doraslo, ili ju je preraslo, tako da mu nije stimulativna i zanimljiva. 

Stručnjaci u tom smislu preporučuju sledeće:  

Od rođenja do devet meseci 

Zvečka, kao prva i najvažnija funckonalna igračka za dete, koja bi trebalo da je laka za držanje, idealno u dve pastelne kontrastne boje umesto jarkih boja i zvečki koje pište, jer je to preveliki istovremeni udar na čula deteta u samom početku, kada ono ne razlikuje boje i vid mu je zamućen.

Od devet do 12 meseci

Loptice, igračke koje pište, kocke koje se slažu, guralice, igračke sa točkovima koje se vuku ili guraju.

Od godinu dana do dve godine

Autići, slikovnice, lutke, igračke koje se mogu voziti ili gurati. Dete se u ovoim periodu interesuje za muziku, bajke, voli da „hrani“ igračke, pa je dobro i posuđe, kao i igračke koje što više liče na živa bića koja predstavljaju.

Od dve do tri godine

Majstorski alat, lekarski pribor, pribor za friziranje (jer se u ovom periodu deca uživljavaju u razne uloge), pribor za crtanje, igračke za slaganje i konstrukciju, testa za oblikovanje, i sl.

Od tri do pet godina 

Igračke na kojima deca mogu trošiti svoju ogromnu energiju koju imaju u ovom periodu, kao što su bicikl, trotinet, kako bi što više bili u pokretu, zatim igre sa pravilima, gde se uče strpljenju, samokontroli  i prihvatanju poraza. Bojice, puzle, igre koje podrazumevaju oponašanje odraslih i gde deca igraju uloge, kućice za lutke, garaže za automobile, knjige za decu.

Od šest do sedam godina

Deca su u ovom periodu veoma radoznala i vole da istražuju i isprobavajau nove stvari. Preporučuju se društvene igre za taj uzrast, koje podrazumevaju neku vrstu strategije. 

Školski uzrast

Pogrešno je očekivati da dete koje je krenulo u školu prestane da se igra. Igra mu može biti korisna i u savladavanju školskog gradiva, jer se kroz igru najlakše uči, zato su igračke edukativnog karaktera korisne u ovom uzrastu.