Ishrana u trudnoći

/ / Saveti za super mame

 

Vaša dnevna potreba za kalorijama, kada niste u drugom stanju,  je  između 2.000 i 2.200 kalorija. U trudnoći, ona se povećava za 300-500 kalorija dnevno, odnosno duplo od ovoga u slučaju blizanačke trudnoće.  Misli se, svakako, na zdrave kalorije, koje se unose pre svega na meso, povrće i voće. U proseku, žene se u trudnoći ugoje između 9 i 15 kilograma, što se smatra zdravim gojenjem.

Možda će Vas savetovati da unosite više kalorije, pod izgovorom da  „treba jesti za dvoje“, ali to svakako ne treba da radite. Nepotrebno gojenje nikako ne može biti korisno, ni za Vas, a ni za bebu.  Veća kilaža će izazvati samo to da se više zamarate, da imate bolove u leđima, proširene vene ili povišen krvni pritisak, a beba može imati prekomernu težinu, što bi porođaj učinilo težim. Takođe, teže biste skinuli višak kilograma posle porođaja.

Sa druge stane, ne bi trebalo ni da unosite manje kalorija od preporučene doze, jer to može usporiti bebin razvoj. Gladovanje može dovesti do smanjenja rezerva masti kod bebe , i do stvaranja tzv. ketona u krvi i urinu, a u slučaju hroničnog gladovanja može doći čak i do mentalne retardacije deteta.

Najvažnije namirnice u trudnoći

Meso

Meso živine, nemasna junetina i nemasna svinjetina, konjsko meso i riba su najbolji izbor u trudnoći. Jelovnik koji uključuje meso se preporučuje svakog dana, budući da Vaš organizam najbolje koristi gvožđe koje dolazi upravo iz mesa. Od toga, tri puta nedeljno bi trebalo da jedete ribu, koja je puna kalcijuma, ali i drugih  sastojaka koji su izuzetno važni za bebin razvoj. Meso koje bi trebalo da izbegavate jeste ono sa dosta veštačkih dodataka, kao što su suhomesnati proizvodi, kao i previše slano ili premasno meso. Vodite računa i o tome da meso uvek bude adekvatno pripremljeno, budući da je kod trudnica povećan rizik od trovanja bakterijama iz recimo, nedovoljno pečenog mesa.

Mlečni proizvodi

Mleko, jogurt, kajmak, mladi sir , najbolji su izvor proteina i minerala. Izbegavajte voćni jogurt iz prodavnice – umesto toga, napravite ga sami, tako što ćete omiljeno voće izmiksovati u blenderu i pomešati sa jogurtom.  Ovo je odlična svakodnevna užina u drugom stanju.

Žitarice

Umesto belog brašna, birajte hleb od celog zrna žitarica. I pirinač je važna namirnica u trudnoćI – pa se trudite da ga jedete barem dva puta nedeljeno.

Voće i povrće

Najvažnije povrće u trudnoći jeste lisnato, tamnozelene boje (spanać, brokoli, karfiol, mahunarke), paprika, pasulj, zbog folne kiseline koju sadrže. Povrće je proporučljivo jesti presno, kuvano na pari ili sa malo vode, jer se sa visokom temperaturom gubi folna kiselina.  Kada je voće u pitanju, u trudnoći je naročito važno unositi vitamin C koji se nalazi u voću. Preporučuje se voće kao što je jagoda, dinja, pomorandža,limun, banana, mango, avokado.